Başkent Üniversitesi ÖĞR. GÖR. HALİL EROĞLU DÜNYA İLE BULUŞMANIN KAPISI TURİZM VE OTELCİLİK
Başkent Üniversitesi Turizm ve Otel İşletmeciliği
programının amacı: turizm ve konaklama sektörü hakkında teorik ve uygulamaya
yönelik bilgi sahibi, en az bir yabancı dil bilen, kendine güvenen, gelişime
açık, girişimci ruhlu, insanlarla iyi ilişkiler kurmayı ve problem çözmeyi
seven, dürüst, çalışkan, azimli ve çağdaş bireyler yetiştirmektir. Küresel
turizm sektöründe lider bireyler yetiştirmeyi hedefler. Bu bölümde öğrenciler,
misafirperverlik, etkinlik yönetimi, seyahat organizasyonu ve otelcilik gibi
konularda uzmanlaşır. Dinamik ve heyecan verici bir kariyer yolu arayanlar için
mükemmel bir seçenektir.
Bu bölüm, uygulamalı eğitimlerle desteklenen zengin bir ders programına sahiptir:
· Pazarlama ve Satış Teknikleri · Sürdürülebilir Turizm
Bu bölüm mezunları, geniş bir yelpazede kariyer
imkanlarına sahiptir:
- Tur Operatörlüğü ve Seyahat Acenteleri
- Etkinlik ve Organizasyon Yönetimi
- Hava yolu şirketlerinde yönetim
Bölümün Avantajları
- Pratik
Eğitim: Üniversitemiz, öğrencilerimize otellerde ve turizm işletmelerinde staj
imkânı sunar.
- Uluslararası
Deneyim: Erasmus ve iş birliklerimiz sayesinde, öğrencilerimiz yurtdışında
eğitim alabilir ve çalışabilirler.
- Modern
Tesisler: Kampüsümüzde gastronomi laboratuvarları bulunmaktadır.
YENİ NESİL TURİZM STRATEJİLERİ
Teknoloji gelişmeler iş modellerini yüzyıllardır
etkilemekte ve insan yeteneklerini artırmaktadır. Yakın geçmişte, ardışık
devrimsel nitelikteki bilgi teknolojileri ile ilgili gelişmeler. Örnek: kişisel
bilgisayarlar, çevrim içi, mobil, sosyal medya. Veriyi demokratikleştirmiş
tüketicileri güçlendirmiş ve birçok yeni sektörün ortaya çıkmasına neden
olmuştur.
TURİZMDE DİJİTALİN ÖNEMİ
Turizm ve gezi sektörü günümüzde reklamcılık ve
pazarlama konusunda diğer sektörlere kıyasla dijital pazarlamaya çok daha fazla
yer veren bir endüstri haline gelmiştir. Yolculuk aracı, gezi planlaması ve
konaklama için artık neredeyse bütün rezervasyon ve ödemelerin internet üzerinden
yapılmasının buna etkisi büyüktür.
GELENEKSELDEN DİJİTALE TURİZM SEKTÖRÜ
Toplumsal hayatın da hızla adapte olduğu teknoloji karşısında artan talebe karşı bulundukları pazarda sürdürülebilirliklerini devam ettirmek isteyen turizm işletmeleri, özellikle internet tabanlı teknolojileri potansiyel müşterilerine daha hızlı ulaşmak, mevcut müşterilerini ise elinde tutmak adına yoğun olarak kullanmaktadır. Turizm işletmelerinin internet tabanlı uygulamalar dışında da teknolojiyi temel alarak yapmış oldukları uygulamaların da onları bulundukları pazarda lider konuma taşıması konusunda önemli bir yere sahip olduğu düşünülmektedir. Bu bakış açısından yola çıkılarak çalışmanın amacı; Turizm sektöründeki işletmelerinde bulunan uygulamalarının hangi teknoloji kullanımlarına dayandığının ve turizm sektöründe ne gibi değişikliklere yol açtığının hangi yeni strateji, uygulama ve yöntemlerin geliştirilmesine olanak sağladığının ortaya çıkarılmasıdır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi esas alınmış olup, konuya ilişkin kaynak ve doküman incelemesi gerçekleştirilerek kavramsal bir çerçeve oluşturulmuş, turizm sektörü geçmişten günümüze teknolojik açıdan ele alınıp değerlendirilmiştir. Çalışmanın bulguları dikkate alınarak dijitalleşme ile birlikte turizm sektöründe meydana gelen teknoloji temelli hareketlerin arttığından bahsedilebilir. Ayrıca, zaman içerisinde turizm sektöründe gelişme kaydeden teknolojik uygulamaların sosyal medya üzerinden yaptığı tanıtımlarla da turizm işletmelerinin tanıtım maliyetlerine azaltıcı etkisi olurken, müşteri potansiyelini artırıcı bir etki gösterdiği sonucuna da ulaşılmıştır. Literatüre dayalı genel bulgular değerlendirildiğinde ise, sanayi devrimi ile entegre bir şekilde ilerleme kaydeden turizm sektörünün teknolojiyi daha çok personel ve turistin hayatını kolaylaştırıcı manada kullandığı gözlemlenmiştir.
BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ ÖĞR. GÖR. HALİL EROĞLU
Turizm ve Otel İşletmeciliği Programı (PROGRAM
SORUMLUSU)
Turizm ve Otel İşletmeciliği Programı
Eğitim:
- Doktora
(2025), Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği
- Yüksek
Lisans (2018), Başkent Üniversitesi, MBA
- Lisans (2009), Başkent Üniversitesi, Turizm ve Otelciliği
"OTELLERİN DİJİTAL
DÖNÜŞÜMÜ: YENİ TEKNOLOJİLER VE İNOVASYONLAR"
1.
OTEL İŞLETMELERİ DİJİTAL TEKNOLOJİLERİ NASIL KULLANARAK MÜŞTERİ DENEYİMİNİ
İYİLEŞTİRİYOR?
Otel
işletmeleri birkaç tane farklı teknoloji kullanıyor dijital anlamda. Bir tanesi
acentelerle
İletişim, bir
tanesi tur operatörüyle iletişim, bir tanesi misafirlere doğrudan iletişim.
Bunlar şu şekilde oluyor. Acentelerle ve tur operatörüyle yapılan dijital
iletişim türü. Merkezi rezervasyon sistemleri var. Arka planda ilerleyen bazı
rezervasyon sistemleri var. Bunlarla iletişim olarak sağlanıyor. Müşteriler
olan kısım çok yönlü. Bir tanesi ilk olarak otellerin web sayfaları. Bu birinci
basamak. İkincisi otellerin bazılarının özellikle zincir olanlarının kendi
mobil uygulamaları bulunmaktadır. Bir başka araç sosyal medya. Bunların dışında
da çeşitli internetle ilgili sektörlere vermiş oldukları reklamlar. Bunların
hepsi birer iletişim aracı. Oteller bu dijital dönüşüm çerçevesi altında
teknolojileri sürekli güncellemek durumundalar. Bunun için belli başlı
departmanları var. İlk başta normalde otel içinde işler yapan bilgi işlem
departmanı var. Bu otel içindeki tüm teknoloji işlemleri yapan, ağları kuran,
donanımı hazırlayan departman. Bir de dış dünyayla iletişime kurma görevi var
aslında bu departmanların. Ama şu an günümüzde Türkiye’de özellikle bilgi işlem
departmanları bu açıdan pek fazla çalışkan değil. Biraz da yatırım yapılması
gereken bir konu aslında.
2. DİJİTAL PAZARLAMA STRATEJİLERİ OTELCİLİK SEKTÖRÜNDE
NASIL ŞEKİLLENİYOR?
Dijital pazarlama özellikle mobil ve sosyal medya
aracılığıyla çok şu anda hızlanmış durumda. Genellikle pazarlamalar biraz önce
söylediğim gibi hem otelin kendisinin hem de sosyal medya üzerinde yapıldıysa
da normal sosyal medya üzerinden yapıldıysa da normalde online acenteler
üzerinden daha ağırlıklı dönüyor. Örneğin booking.com, Expedia.com, uluslararası
olarak Hotels.com, Türkiye’de ETS tur, Jury tur, Tatil sepeti, Tatil Budur gibi
yerel firmalarla beraber burada reklam dönüyor. Pazarlamalar da buradan
gidiyor. Pazarlamaların çoğu uluslararası internet acentelerinden dönse de
yerel işletmelerine yapıyor. Onlar da çeşitli böyle sosyal ağlara reklam
vererek bunları döndürüyorlar. Bazen de televizyon üzerinden de reklamlar
dönüyor. En az dijital olarak radyo üzerinden reklamlar veriliyor. Yazılı
basından da bir takım reklam var ama bunlar artık geçmişte kalmış durumdalar.
Çok fazla yaygın değil. En yaygını online travel acente dediğimiz internet
üzerinden çevrim içi seyahat acenteleri üzerinden reklamlar yapılıyor. Çünkü
burada bir platform binlerce oteli aynı anda gösterebiliyor. Burada bölgeye
göre arama yapıyorsunuz ve fiyat kısımları da karşınıza çıkıyor. Her şeyi
istediğiniz ödeneklere girerekten filtreleme şansınız oluyor ve çok fazla kullanıcıya
çok çabuk ulaşma imkânı oluyor. En önemlisi de mobil üzerinden hepsinin entegre
olması. Yani herkesin cep telefonu bugün olduğu için çok kolay bir şekilde
telefondan ulaşılabiliyor.
3. PANDEMİ SONRASI DİJİTALLEŞME OTELCİLİK SEKTÖRÜNDE
NE GİBİ KALICI DEĞİŞİKLİKLERE YOL ALDI?
Şimdi pandemi sürecinde kapalı kalma dönemi hakikaten
otelleri ve turizmi tamamen bitirdi. Tüm dünyada bitirdi. Hatta bunun
toparlanmasıyla ilgili bir takım tahminler yürütülüyordu daha önceden. Şu anda
2024 sonu itibariyle Türkiye ve Dünyadaki turizm pandemi sonrası toparlanması
gerçekleşmiş durumda. Tamamen toparlandı. Yani o 2 yıllık sıkıntılı süreç
tamamen bitti. Ve şu an düzelmiş durumda. Pandemi sonrası işletmeler eski bir
takım standart iletişim yollarıyla, pazarlama yöntemleriyle yeterli müşteriye
ulaşamayacaklarını aslında görmüş oldular. Bununla beraber yeni yeni dijital
teknolojide yatırım yapmaya başladılar. Bunu fırsat bildiler. Özellikle bu yurt
dışında başladı. Amerika’da ve Avrupa’da Türkiye de buna çok ayak uydurdu.
Hakikaten mobil uygulama kullanımı ve telefon kullanımı çok fazla yani genç
nüfus olduğu için de bu önemli bir ölçütü. Diğer ülkelerden bizi ayırt eden
özellik. Neler yapıldı? Özellikle akıllın turizm uygulamaları başlatıldı.
Akıllı şehirlerle ilgili çalışmalar yapıldı. Sürdürülebilir turizmle ilgili
çalışmalar yapıldı ve nesnenin interneti denen bir olay var. Bunu kullanmaya
başladılar. Bu nedir kısacası? Nesnenin interneti fiziksel dünyadaki tüm
donanımların, kameraların, ışıkların, sensörlerin vs. bunların mobil ağla
birlikte birleştirilerek yapay bir ağ kurulması gibi düşünün ve bu ağ sürekli
yeni ağlarla birleşerekten büyüyor. Evrensel bir internet gibi düşünün. Örneğin
belli bir bölgedeki yoğunluğu, bu nesnenin interneti sayesinde algılayabiliyor.
Ona göre insanların oraya yönlendirme ya da başka yere yönlendirme, kişiler bir
yere gelmeden onlara çeşitli mesajlar atma, işte otonom kendi kendine sürünen
araçlar, mesela tesla örneğiyle başlamıştı, onun gibi düşünebiliriz. Evde
yönettiğimiz ışıklar, cihazlar, uzaktan kumandayla yapabildiğimiz her şeyi
internet üzerinden de bunlar artık yapılabiliyor. Yanı donanımı internet
üzerinden de bunlar artık yapılabiliyor. Yani donanımı internet üzerinden
uzaktan kontrol edebilmeyi sağlayan bir teknoloji. Bu da işletmelerde
misafirlere sunulan ekstra bir özellik rekabet avantajı sağlayan bir şey bu. Ne
yapılıyor mesela? Odaya anahtarsız girebilme. Eskiden tüm otellerde ne vardı?
Girişte ya bir normal fiziksel anahtar veriyor ya da kart veriyorlar değil mi?
Hala şu an çoğu yerde öyle. Artık bu değişmekte. Dijital bir QR kod ya da NFC
dediğimiz yakın temas alanıyla misafir odaya girebiliyor. Ona özel bir kod
geliyor onunla girebiliyor kimseyle muhatap olmuyor. Odanın havalandırmasını,
ışıklarını vs hepsini uygulamadan yapılabiliyor. Bu önemli bir özellik. Turizm
pandeminden sonra bunlara daha çok önem vermeye başladı aslında temassızlığı
arttırdılar. Mobil ödemeler zaten artmış durumda tüm dünya da. Bunu tamamen şu
an turizm kullanıyor her anlamıyla. Zaten nesnenin internetine ve akıllı
turizmle beraber en çok yatırım yapan sektör turizm sektörü.
4. DİJİTALLEŞME VE TEKNOLOJİNE SÜRDÜRLEBİRLİK
HEDEFLERİ İLE İLİŞKİSİ NEDİR?
Sürdürülebilirlik derken birincisi enerji ve tüketim
aklımıza geliyor. Sürdürülebilir enerji şu an günümüzdeki en önemli çevre problemlerinin
başında geliyor ve konularından bir tanesi. Özellikle oteller daha önceden
başlayan 20 yıllık bir süreçte yeşil yıldız otelcilik sistemi vardı. Plajların
temizliğiyle ilgili mavi bayrak sistemleri var, turuncu bayrak var. Bunlar
neler yapıyor? Oteller çevreye en az zarar vererek ya da hiç vermeyerek sıfır
atık projeleriyle beraber doğayı kirletmeden ne kadar ilerleyebiliyor ve kendi
enerjisini ne kadar üretebiliyor bunun üzerine odaklanıyorlardı. Şimdi bu
teknolojinin gelişmesiyle beraber, bir an önce bahsettiğim akıllı şehirler ve
akıllı uygulamalar sayesinde daha da yaygınlaşmış durumda. Fiziki şartlar ne
kadar kısıtlanırsa, dijitale geçilirse aslında sürdürebilmek o kadar artıyor. Doğru
orantı olarak nasıl oluyor? Bir kişiyle muhatap olmanız, fazladan bir şeyi
kullanmanız, odadaki fazladan bir ürün tüketmeniz havluyu vs. Ne gibi? Mesela
ürünler sizi belli oranlarda uygulamalar özellikle hatırlatmaları tabi tutuyor.
Diyor ki mesela çevreyi kirletmemek için işte bugün şu kadar elektrik
harcadınız, şunu yapmak ister misiniz, daha az kullanmak ister misiniz,
havlunuzu bugün değil yarın değiştirelim mi, doğayı korumak ister misiniz, bu
gibi uyarılar verirken müşteri ne yapıyor? Çevre bilinci kazandırmaya
çalışıyor. Bunu normalde eskiden fiziksel olarak oteller yapıyorlardı. Bazı
yerlere yazılar asıyorlardı, bazı yerlere kağıtlar bırakıyorlardı. Şu an bunu
uygulamalar üzerinden direkt ne yapıyor? Misafirlere sürekli mesajlar şeklinde gidiyor.
Daha öncesinde otel rezervasyonu aşamasında bu sürdürülebilir kısım var.
Ekoturizm ve eko sürdürülebilir oteller var. Ne diyor bu? Doğa dostu otel çevre
bilincine sahip otel olarak söyleyebiliriz.
Alara Cenkçiler 22395058
Çağla Bingöl 22294954
Fatma Ceren Duman 22395629
Şeyma Nur Gürağaç 22495662
https://akademik.baskent.edu.tr/heroglu
Yorumlar
Yorum Gönder